taarnmand genindviet paa sin blivende plads ved vandvaerket
Foto af fra venstre Katrine Malinovski, Peer Withagen og Randi Jørgensen / pressefoto fra Køge Kunstforening.

Tårnmand genindviet på sin blivende plads ved Vandværket

Da Køge Kunstforening lørdag den 30. maj fejrede sit 80-års jubilæum, blev dagen også en fejring af et af byens mest karakteristiske kunstværker. Kunstnerduoen Randi & Katrines skulptur Tårnmand blev nemlig officielt genindviet på sin nye placering ved Vandværket på Søndre Allé.

 

Ved arrangementet fortalte kunstnerne Randi Jørgensen og Katrine Malinovski om værkets historie og baggrunden for skabelsen af den fem meter høje figur, som mange borgere gennem årene har mødt på Køge Havn og senere på Søndre Havn.

 

En fantasifuld fortolkning af Køges arkitektur og historie
Tårnmand blev oprindeligt skabt til den to kilometer lange kunstrute Follies & Faces, som KØS Museum for kunst i det offentlige rum præsenterede i 2015. Værket er inspireret af det karakteristiske røde bindingsværk og de blågrønne døre på Køge Museum i Nørregade og blev skabt som en fantasifuld fortolkning af byens arkitektur og historie. Med sine skæve proportioner, stærke farver og menneskelige træk er Tårnmand blevet et af de mest genkendelige værker fra kunstprojektet.

 

Gennem årene har Randi & Katrine skabt en række beslægtede tårnfigurer forskellige steder i verden. Blandt andet i Seoul og Skt. Petersborg, hvor deres særlige kombination af kunst, arkitektur og fortælling har vakt international opmærksomhed. Kunstnerduoen hører i dag til blandt Danmarks mest anerkendte samtidskunstnere og har udstillet på blandt andet ARKEN, KØS og internationale biennaler samt skabt en lang række værker til det offentlige rum.

 

Tårnmandens sande venner
Genindvielsen blev samtidig en anledning til at rette en stor tak til Peer Withagen og hans nabo Anders, som gennem mange måneders arbejde har stået for den omfattende restaurering af værket. Efter mange år under åben himmel var Tårnmand stærkt præget af vind og vejr, og uden deres indsats ville kunstværket næppe have fået nyt liv.

 

Køge Kunstforening overtog for nylig ejerskabet af værket fra Køge Kyst. Da området på Søndre Havn skulle bebygges, stod Tårnmand over for nedrivning, samtidig med at værket efterhånden var i en meget misligholdt tilstand. Med overdragelsen og restaureringen er kunstværket blevet reddet og har fået en ny permanent placering på græsplænen foran kunstforeningens udstillingsrum Togvognen ved Vandværket.

 

Gør kunst til en naturlig del af byens fælles rum
Her kan Tårnmand nu byde velkommen til de mange mennesker, der hver dag passerer forbi Vandværket på Søndre Allé. Samtidig fungerer værket som et synligt symbol på den udvikling, som både Køge Kunstforening og Vandværket har gennemgået de seneste år – og på ambitionen om at gøre kunst til en naturlig del af byens fælles rum.

 

For Køge Kunstforening er det derfor en særlig glæde, at Tårnmand ikke blot er bevaret, men igen fremstår som det markante og imødekommende kunstværk, som mange køgensere husker.

 

 

På billedet ses Peer Withagen flankeret af Randi (th.) & Katrine (tv.).
 
 

nu aabner tilmeldingen til aarets antik og kraemmermarked koege kulturnyt paa kultur koege
KULTUR:NYT

Nu åbner tilmeldingen til årets antik- og kræmmermarked i Køge

Søndag den 23. august 2026 afholder Lions Køge for 19. gang det ...
hb koege women kan sikre mesterskabet paa hjemmebane i koege
KULTUR:NYT

HB Køge Women kan sikre mesterskabet på hjemmebane

Lørdag den 13. juni 2026 tager holdet imod Kolding IF på Køge ...
saa er billetsalget aabnet sildens dag koege
KULTUR:NYT

Så er billetsalget åbnet til Sildens Dag i Køge

Lørdag den 8. august 2026 forvandles Hugo's Gård igen til et ...
rekordmange deltagere til koege jernmand
KULTUR:NYT

Rekordmange deltagere til Køge Jernmand

Søndag den 14. juni bliver Køge centrum for en af årets største ...